Kodėl atrodo, kad mano vaikas manęs negirdi?
Tikriausiai kiekvienas iš tėvų ar mokytojų yra susidūrę su situacija, kai vaikai nereaguoja į prašymus ir gali pasirodyti, kad jis tiesiog neklauso arba neturi noro atlikti to, kas jam sakoma. Vis dėlto dažniausiai tokie atvejai neturi nieko bendra su klausa. Dažniausiai problemos gali kilti dėl to, kad vaikas susiduria su sunkumais apdorojant girdimąją informaciją. Tai reiškia, kad smegenys gali negebėti tinkamai apdoroti ir išanalizuoti girdimų garsų, todėl vaikas negali tinkamai reaguoti į prašymus ar instrukcijas.
Kas yra girdimosios informacijos apdorojimo įgūdis?
Girdimosios informacijos apdorojimo įgūdis – tai gebėjimas ne tik išgirsti, bet ir tiksliai suvokti, interpretuoti bei išlaikyti girdimą informaciją. Kiekvieną sekundę mūsų smegenys filtruoja begalę garsų ir informacijos. Pavyzdžiui, kai mes kalbame, mūsų smegenys išskiria svarbiausius žodžius, supranta jų prasmę ir sudeda juos į logišką struktūrą, kad galėtume atlikti tam tikras užduotis. Jei šis procesas yra sutrikęs, gali atsirasti sunkumų suprantant žodžius ir sakinius, todėl vaikui gali būti sudėtinga atlikti net paprastus nurodymus. Girdimosios informacijos apdorojimas veikia kaip smegenų filtras, leidžiantis atskirti svarbius signalus nuo šurmulio ir nereikšmingos informacijos.
Kodėl šis įgūdis svarbus?
Girdimosios informacijos apdorojimo įgūdis yra vienas iš labiausiai silpstančių gebėjimų vaikams, ypač šiuolaikinėje aplinkoje, kur dominuoja vizualiniai ir skaitmeniniai dirgikliai. Jei šis įgūdis yra nusilpęs, net paprasti kasdieniai pokalbiai ar mokymosi užduotys gali tapti iššūkiu.
Kas silpnina girdimosios informacijos apdorojimo įgūdį?
Yra keli veiksniai, kurie gali turėti įtakos girdimosios informacijos apdorojimo įgūdžio silpnėjimui:
- Priešlaikinis gimdymas. Tai gana dažnai tiesiogiai susiję su vėlesniu kalbos vystymųsi.
- Dažnos ausų infekcijos. Pakartotinės ausų infekcijos gali trukdyti vaiko klausai ir sukelti nuolatinį nepatogumą, kuris neleidžia tinkamai girdėti ar apdoroti garsų.
- Sensorinio apdorojimo sunkumai: Vaikai, turintys sensorinių apdorojimo sunkumų arba neurologinių būklių (pvz. autizmo spektro sutrikimai) dažnai turi sunkumų suprasti garsus ir informaciją. Jiems gali būti sunku apdoroti įvairius stimulus, todėl gali atrodyti, kad tokie vaikai negirdi.
Kaip padėti vaikui?
Kaip galima padėti vaikui lavinti girdimosios informacijos apdorojimo įgūdį?
- Garsiai skaitykite vaikui knygas: Knygų skaitymas garsiai padeda ne tik gerinti kalbos įgūdžius, bet ir skatina aktyvų girdimąjį apdorojimą. Vaikas turi galimybę susieti girdimą informaciją su vizualiais vaizdais ir išmokti ją interpretuoti.
Skatinkite vaiką skaityti pačiam: Skaitymas skatina koncentraciją ir padeda gerinti vaiko gebėjimą apdoroti ir suprasti girdimą informaciją. Svarbu, kad vaikas įprastų skaityti ir skaitytų sąmoningai.
- Skaitymas – svarbus girdimosios informacijos apdorojimo lavinimo būdas, tačiau jei šis gebėjimas yra labai silpnas, skaityti ir suprasti tekstą vaikui gali būti itin sunku. Tokiais atvejais būtina ieškoti specializuotos pagalbos ir metodų, padedančių stiprinti šį įgūdį.
Jei pastebite, kad jūsų vaikas turi sunkumų suprasti ir atlikti paprastus nurodymus, tai gali būti ženklas, kad girdimosios informacijos apdorojimo įgūdis yra nusilpęs. Ir tai nėra problema, kurią būtų galima ignoruoti. Taikant specialius pratimus šis įgūdis gali būti stiprinamas, kad vaikas galėtų lengviau susidoroti su kasdieniais iššūkiais ir mokymosi sunkumais.